Bananendieet: ooit al een dikke aap gezien?

De makers van het bananendieet beweren dat het eten van alleen maar bananen en het drinken van water op kamertemperatuur voor het ontbijt leidt tot gewichtsverlies, ongeacht wat je verder zou eten gedurende de rest van de dag.

Bepaalde enzymen in bananen zouden de vertering versnellen en zo gewichtsverlies veroorzaken. Vezelrijk voedsel gaat daardoor sneller door het verteringssysteem en wordt hierdoor niet volledig opgenomen in het lichaam.

Het dieet is voor het eerst beschreven in 2008 in het boek “The Morning Banana Diet” van Sumiko Watanabe . Sumiko Watanabe, een apotheker in Osaka ontwierp dit dieet om haar man Hitoshi Watanabe, die kampte met zwaar overgewicht, te helpen. Watanabe verloor bijna 20 kg en introduceerde het dieet op één van de grootste sociale netwerken van Japan. In geen tijd werden er miljoenen van het boek waarin het dieet beschreven werd, verkocht.

Het dieet werd nog populairder na een tv-programma waarin de populaire Japanse operazangeres Kumiko Mori getuigde dat zij door het dieet 15 kilo was afgevallen in slechts zes weken. De dag na de uitzending was er een tekort aan bananen in Japan. De bananenverkoop steeg maar liefst met 80%.

Het dieet is uiterst eenvoudig en gemakkelijk te volgen en leidt volgens talrijke getuigenissen tot snel gewichtsverlies. Een van de redenen waarom het dieet kan werken, is dat wordt aangenomen dat bananen de spijsvertering verbeteren en de stofwisseling verhogen. Een andere mogelijkheid is dat bananen veel traag verterend zetmeel bevatten, wat het hongergevoel tegengaat en de absorptie van bepaalde koolhydraten blokkeert.

De reden waarom het water op kamertemperatuur moet worden gedronken is niet duidelijk, maar dit zou ook de spijsvertering verbeteren en het hongergevoel verkleinen. Diëters wordt ook aangeraden om hun avondmaal voor 20u te nemen en desserten na het eten te vermijden. Eventueel kan men bij hongergevoel nog een stuk fruit eten. Naast het eten van bananen als ontbijt en het vermijden om ‘s avonds laat te eten, is een andere regel van het dieet dat je altijd voor middernacht moet gaan slapen.

De grondgedachte achter dit advies is dat wetenschappelijke studies een verband aantonen tussen slaaptekort en obesitas. Het Amerikaanse voedingsbedrijf Dole ontwikkelde een 2-weken dieetplan als variant op het oorspronkelijke Japanse dieet. Met dit dieet kun je in enkele weken tijd tot meer dan 10 kilo verliezen.

Meer informatie over het Bananendieet: Alle Diëten

Atkins-dieet als levensstijl

Het uitgangspunt van het dieet van Dr. Atkins komt erop neer dat je onbeperkt eiwitten en vet mag eten. Het eten van koolhydraten moet echter zoveel mogelijk beperkt worden.

Het Atkins-dieet (offi cieel Atkins Nutritional Approach genaamd) is dus een koolhydraatarm dieet of, eerder, een koolhydraatarme levensstijl.

Het dieet werd uitgedacht door de Amerikaan Dr. Robert C. Atkins (1931-2003), een hartspecialist uit New York die zich bezighield met het behandelen van mensen met overgewicht.

Hij werkte het dieet uit op basis van wetenschappelijk onderzoek over de doeltreffendheid van verschillende koolhydraatarme afvalprogramma’s waarover hij las in de Journal of the American Medical Association.

Dr. Atkins gebruikte het dieet ten tijde van zijn studie en promotie om zijn eigen overgewicht te bestrijden.

In 1972 populariseerde hij het dieet met zijn boek “Dr. Atkins’ Diet Revolution”.

In 2002 verscheen een herziene versie van het boek “Dr. Atkins’ New Diet Revolution”, waarin hij sommige van zijn ideeën aanpaste, maar in grote lijnen trouw bleef aan zijn eerdere concept.

Atkins gaat ervan uit dat overgewicht te maken heeft met een storing in de stofwisseling. Het hormoon insuline is hierbij de grote boosdoener. Door een onbalans tussen het eten van koolhydraten en de productie van insuline worden er onnodig veel vetreserves aangemaakt en ontstaat een hongerig gevoel.

Door het beperken of helemaal weglaten van koolhydraten uit de voeding wordt het bloedsuikerniveau gestabiliseerd, de insulineproductie verlaagd en worden de vetreserves aangesproken.

Dit is natuurlijk de belangrijkste voorwaarde om af te vallen.

Deze vetverbranding heet ketose. Als de vetverbranding in volle gang is, merk je al snel dat het hongergevoel verdwijnt en het afvallen begint. Zonder suikers en geraffi neerde koolhydraten valt je lichaam niet terug op een lage bloedsuikerspiegel die het hongergevoel veroorzaakt.

De levensstijl die Atkins promoot, heeft als doel het bevorderen van de algehele gezondheid en het vergroten van de kans op een lang en gezond leven met een gezond gewicht. Het gaat daarbij niet in de eerste plaats om gewichtsverlies, maar wel om het behouden van een gezond gewicht en het vinden van een voedingspatroon dat past bij een gezond menselijk lichaam. Dit wordt bereikt door je eigen Kritische Koolhydraten Grens of Kritische Koolhydraten Niveau (KKN) te bepalen.

Hiermee kun je volgens de theorie meer controle krijgen over de vetverbranding en zo je vetmassa en gewicht in bedwang houden. Hierdoor vermindert ook de kans op hart- en vaatziekte en diabetes.

Het Atkinsdieet is geen crashdieet, toch kun je vrij snel blijvend gewicht verliezen. Gewichtsverlies tot meer dan 20 kg op een jaar is niet ongewoon.

Meer informatie over het Atkinsdieet : Alle Diëten

Leestip: Vijf dingen die je niet mag doen als je met een dieet begint

Een nieuwe maand, een nieuwe poging tot gezonder eten? Dapper, maar bezint eer ge begint: deze vijf veelvoorkomende fouten zouden wel eens roet in het eten kunnen strooien bij jouw gezonde voornemens.

Met “dieet” bedoelen we overigens niet dat je naarstig in boeken van Dr. Atkins of Montignac moet gaan bladeren. Iedereen die wat op zijn voeding wil letten en daar mee begint, is gebaat bij deze tips. Wie zichzelf nieuwe gewoontes wil aanleren en die op lange termijn wil volhouden, doet er namelijk goed aan niet te hard van stapel te lopen.

Lees meer: http://bit.ly/2xQQPse

Wat is Detoxen?

Detoxen of ontgiften

Wil je gaan detoxen of ontgiften dan is het noodzakelijk dat je eerst een planning hiervoor opmaakt. Het beste is om een rustige periode uit te kiezen. De reden om voor een rustige periode te kiezen is om dat je bij het ontgiften ook mentaal veel van je lichaam vergt en er ook allerlei emoties kunnen vrijkomen.

Hoe je detoxen verder  aanpakt, lees je hier

Eten als de oermens

We worden dik, onze aderen slibben dicht en onze suikerspiegel stijgt. Wetenschappers van over de hele wereld zijn naarstig op zoek naar hét antwoord op steeds vaker voorkomende welvaartsziektes als zwaarlijvigheid, diabetes en hart- en vaatziekten.

Meer bewegen en gezonder eten is de remedie.

Alleen zijn voedingswetenschappers er nog niet uit wat nu precies gezond eten is.

De meeste studies mikken op effecten van afzonderlijke voedingsstoffen. Maar het gaat juist om het geheel, zo is de opvatting die momenteel meer en meer opgang maakt.

De basis van de oerdis ligt, anders dan bij de laatste dieethypes, in serieus wetenschappelijk onderzoek. De eerste studies naar het oerdieet laten gunstige effecten zien op de gezondheid.

Download volledig artikel: eten als de oermens

Je vindt dit dieet ook terug in Alle Diëten

5 tips die je helpen deze week 5 kilo af te vallen

Ruim de helft van de volwassenen heeft te maken met overgewicht. Bovendien neemt het percentage overgewicht (inclusief obesitas) toe naarmate men ouder wordt. Mensen van 65 jaar en ouder zijn veel te zwaar. Over het algemeen zijn vooral mannen te zwaar.

Afvallen is dan ook een bezigheid waar veel mensen zich mee bezig houden. Daar wordt handig op ingespeeld, want diëten zijn er in overvloed.

In Alle Diëten vind je er maar liefst 39!

En zoals je in Alle Diëten kan lezen, zijn er goede, minder goede en slechte diëten.

In de brochure in bijlage vind je alvast enkele tips om snel wat kilo’s kwijt te geraken.

5-Tips-Die-Je-Helpen-Om-Deze-Week-5-Kilo-Af-Te-Vallen

De gevaren van een crash dieet

Vorig jaar had bijna de helft (49,2%) van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht (cijfers Volksgezondheidenzorg.info).

Het is dan ook niet zo vreemd dat zoveel mensen willen afvallen. Soms omdat ze er beter uit willen zien op het strand, maar veel vaker uit gezondheidsoverwegingen.

Het is daarom ook onbegrijpelijk dat zoveel Nederlanders een crash dieet volgen.

Een crash dieet is namelijk heel erg ongezond. Niet alleen werkt het vaak niet, en kom je meer aan dan dat je bent afgevallen na afloop van het crash dieet Een dergelijk dieet kan ook je gezondheid in gevaar brengen.

Als jij wilt afvallen, maar dat graag op een gezonde manier wilt doen zijn er betere methoden. Maar waarom is een crash dieet eigenlijk zo ongezond? In de brochure in bijlage vind je vijf redenen waarom je zo ver mogelijk moet wegblijven van een crash dieet.

De gevaren van een crash dieet schema

Gezond koken: TIPS EN TRICKS VOOR in de keuken

Gezond koken gaat perfect samen met makkelijk, lekker en snel. Kleine en eenvoudige aanpassingen zijn vaak al voldoende.

Door bijvoorbeeld te kiezen voor vetarme bouillonblokjes en de aangegeven hoeveelheid te halveren bespaar je al meteen
op vet en zout.

Bovendien zijn ze ook veel sneller in gebruik dan zelf verse bouillon te maken. Heb je even geen tijd om te koken en kies
je voor een kant-en-klaar gerecht, probeer er dan toch zoveel mogelijk een gezonde toets aan toe te voegen. Meng  bijvoorbeeld een pakje voorgesneden spaghettigroenten onder de spaghettisaus of leg wat extra tomaten, (diepgevroren) champignons of raketsla op de pizza.

Meer tips over gezond koken vind je deze brochure: 12_FolderGezondKoken

Eet je fris: verfrissende voeding

Het is nu al een paar weken behoorlijk warm en we zijn eigenlijk onvoldoende voorbereid op zo'n hittegolf. Dat blijkt wel uit het aantal mensen dat onwel wordt tijdens een hittegolf. Het aantal sterfgevallen is tijdens een hittegolf schrikbarend hoog. Er overlijden 10 tot 20% meer oudere mensen en chronisch zieken dan in zomers zonder hittegolf. Goed om weten dat gepaste voeding kan helpen om een hittegolf goed door te komen.

Kinderen kunnen zelfs in het ziekenhuis belanden als gevolg van oververhitting en uitdroging tijdens een hittegolf. Bezoekers van grootschalige evenementen in de buitenlucht (zoals concerten, braderieën) moeten ook oppassen dat ze niet beroerd worden door de warmte. 

Doordat het klimaat verandert krijgen we steeds vaker te maken met warme zomers, en daarbij ook meer hittegolven. Kiest u tijdens zo’n hittegolf de juiste voeding dan komt u koel en fris de dagen door. 

Onze verkoelende voedingtips

Vocht: 
Drink regelmatig bronwater (2 – 2 ½ liter), ook als u geen dorst heeft. Vermijd het drinken van alcohol, koffie, thee en drankjes die suiker bevatten. Weet u dat al deze dranken juist vocht úit uw lichaam onttrekken? Ze maken dat u zich eerder warmer dan koeler voelt.

Voeding:
Weet u dat u het van sommige voedingsmiddelen koud of juist warm krijgt? Dit komt, omdat voeding zoals dat heet een bepaalde ‘thermische waarde’ heeft. Deze thermische waarde bepaalt of u het koud of warm krijgt. Een hele simpele en goede manier is na de maaltijd even voelen of uw vingertoppen warm of koud worden. Na een lekkere watermeloen voelen ze al snel koud aan. Eet u vlees van de barbecue dan zullen ze warm aanvoelen.

Groenten met een verkoelende werking zijn: komkommer, tomaat, witlof, andijvie, avocado, radijs, sla.
Vers fruit: aardbeien, ananas, banaan, bessen, kiwi, meloen, peer zijn ook heel verkoelend.

Hier vind je een lijst met Verkoelende voeding (bron: ‘t Went zo’n element).

Algemene hittegolf-tips

Bescherming: draag een hoedje of petje, een zonnebril en licht gekleurde kleding tegen de felle zonnestralen. Smeer u (en uw kinderen) ook goed in met zonnebrandcrème (minstens factor 20 of hoger)
Koelte: ga niet in de felle zon zitten, zoek liever de schaduw op (onder een zonnescherm of parasol)
Rust: voorkom inspanning tijdens de hete uurtjes (tussen 12.00 en 15.00 uur)