In deze gezonde voeding gelooft de dokter niet

In deze gezonde voeding gelooft de dokter niet.

Voeding wordt vaak in verband gebracht met gezondheid: een bepaalde hoeveel van die fruit, groenten, noten of drank zou dit of dat effect hebben op (de kans tot) het krijgen of net niet krijgen van een bepaalde ziekte. De Daily Mail liep langs bij enkele dokters en zij doorprikten deze 'gezondheidsclaims':

Margarine die de cholesterol verlaagt
Aseem Malhotra, cardioloog bij de organisatie National Obesity Forum:
"Ik zou er niets kopen dat beweert mijn cholesterol te verlagen, en dat zeg ik ook tegen mijn patiënten. Ten eerste zijn het dure producten, en ten tweede zijn ze artificieel: al die onnatuurlijke ingrediënten, dat kan niet goed zijn. Ten derde geloof ik niet dat er gezondheidsvoordeel uit te halen valt. Ze verlagen de cholesterol wel een beetje, maar er is niet bewezen dat het de kans op een hartaanval vermindert. En dat is nochtans cruciaal." 

De dokter gaat zelfs nog een stapje verder: "Het hele gedoe over verzadigde vetten is overhypet. Ik raad mijn patiënten aan om gewone boter te eten, een heel klein beetje dan toch."

Een review van verschillende studies over in totaal 350.000 mensen kon geen sluitend bewijs leveren dat verzadigde vetten linkt aan hart- en vaatziekten. Meer en meer wordt zelfs aangetoond dat verzadigd vet net helpt om hartaanvallen te voorkomen, omdat het essentiële vitamines bevat, zoals vitamine A en D, en mineralen zoals calcium. 

De Britse dokter staat niet alleen: in 2007 werd in ons land al eens gewaarschuwd dat cholesterolverlagende middelen best worden geconsumeerd na een advies van de dokter of diëtist, vooral omdat ze niet allemaal doen wat ze beweren. 

In 2009 keurde de Europese unie twee producten goed (Benecol en Becel Pro-Activ). De producten zijn wel populair: in 2011 bleek dat één op vijf volwassenen regelmatig cholesterolverlagende producten gebruikt.

Wortelen om beter te zien
Niet het gezondheidsgehalte van een wortel op zich staat ter discussie, wel hun effect op de ogen: "Iedereen denkt dat wortelen helpen om beter te zien, maar eigenlijk zijn ze niet beter dan de andere groenten", poneert Shamine Asif van de organisatie voor optometristen. 

De mythe werd gestart in Wereldoorlog II, toen werd gesuggereerd dat de uitzonderlijke nachtelijke prestaties van de RAF (de Britse luchtmacht) was te wijten aan het eten van wortelen. Eigenlijk was het een trucje om een overaanbod aan wortelen weg te werken, maar het werkte: de consumptie van wortelen steeg scherp, en nam zo de druk weg van andere, veel schaarsere groenten.

Wil je echt groenten eten en je ooggezondheid verbeteren, dan kan je maar beter groene bladgroenten eten en wel drie tot vier keer per week. Deze kunnen beschermen tegen maculadegeneratie, een oogziekte waarbij de kegeltjes op het netvlies afsterven, waardoor niet meer scherp kan worden gezien. 

Smoothies
"Een smoothie is een betere keuze dan frisdrank en ja, het bevat enigszins fruit. Maar ze zijn echt niet zo gezond als ze willen doen geloven, vooral niet als ze melk, siropen, suiker, pindakaas of chocolade bevatten. Dat zijn veel extra calorieën, en de suikers in fruit zorgen al voor een pak calorieën meer", zegt diëtiste Helen Bond.

Dat is nog niet alles: "Door te persen of te mixen, haal je alle vezels uit het fruit. Je laat veel nuttige voedingsstoffen verloren gaan."
Advies: de stukken fruit eten is gezonder en zal je langer een verzadigd gevoel geven.

Levertraan
Levertraan als wondermiddel voor wie lijdt aan reuma en artritis? Niet volgens dokter Christine Haesler, adviseur bij de organisatie Arthritis Care.

"Het is beter te focussen op wat wél werkt: sporten. Dat is de beste niet-medicinale oplossing, en vermindert pijn zowel als het beweging verbetert. En het voorkomt reuma en artritis. Dus stop met slikken en start met sporten!"

Rozijnen omhuld in yoghurt
"Dat klinkt gezond: rozijnen en yoghurt, hoe kan dat slecht zijn? Maar het hoofdbestandeel is suikers en vetten, en de yoghurt is ver te zoeken tot afwezig. Het 'yoghurtjasje' is gemaakt van droge melk, yoghurtpoeder, suiker en olie. Wil je yoghurt en rozijnen? Doe dan een handjevol rozijnen in een potje niet-gesuikerde yoghurt", zo raadt diëtiste Victoria Taylor aan. 

Bessen tegen Alzheimer
Alzheimeronderzoeker Simon Ridley: "Er is veel te doen rond dementie voorkomen door verse bessen te eten. In sommige onderzoeken is inderdaad vastgesteld dat regelmatig bessen eten leeftijdsgerelateerde mentale afwikkeling ietwat vertraagt. Maar het is natuurlijk niet zo dat dit je beschermt tegen dementie." 

Sinaasappelsap tegen ademhalingsproblemen
Sinaasappelsap bevat te veel suikers, dat weten we al. Maar het is ook geen wondermiddel tegen ademhalingsproblemen. "Het aantal mensen dat denkt dat dit werkt, is niet te tellen. Ze geloven dat de benodigde vitamine C hun longen deblokkeert. Dat is zever in pakjes, en voor sommigen kan het de zaken zelfs verergeren. Niet vers geperst sinaasappelsap bevordert namelijk de slijmvorming, en maakt het slijm dikker en taaier. Voor patiënten met ademhalingsproblemen is dat een nachtmerrie!"

bron: hln

Geef een reactie